Agnieszka Garbacik
Media
jako narzędzie manipulacji
Badania
nad
wpływem mediów rozpoczęły się po I wojnie światowej, kiedy
to okazało się, jak
silnie mogą oddziaływać na odbiorców. Wtedy po raz pierwszy
stały się
instrumentem psychologicznej mobilizacji społeczeństwa, z
którego nie omieszkał
skorzystać Hitler. Późniejszy rozwój propagandy w
hitlerowskich Niemczech i
bolszewickim ZSRR był kolejnym elementem potwierdzającym teorię
wszechmocy
mediów.
Każdy
kontakt
jednostki z medium pozostawia w jej psychice jakiś
„ślad”, a przeciętny
człowiek poświęcający na co dzień od 3 do 5 godzin na oglądanie
telewizji nie
zdaje sobie sprawy, że to wywiera jakiś wpływ na jego życie. Działanie
mediów
jest wieloetapowe i polega na konstruowaniu i upowszechnianiu obrazu
rzeczywistości społecznej. Media nie mogą tak naprawdę narzucić
odbiorcy
określonej wizji świata, ale mogą ograniczyć lub uniemożliwić dostęp do
informacji
niezgodnych z tą wizją. Przez uporczywe powtarzanie pewnych
elementów oswajają z
nimi i przekonują do nich opornych odbiorców. Dodatkowo,
dzięki treściom
rozrywkowym trafiającym w gust audytorium jednają sobie jego
przychylność,
która umożliwia ewentualne przemycanie wartości istotnych z
punktu widzenia mediów,
władz czy też innych grup interesu. Przeciętny Kowalski czytając prasę,
czy
oglądając telewizję nie zdaje sobie sprawy, że publikowane informacje w
dużej
mierze realizują interesy wydawców, producentów,
udziałowców czy polityków.
Jak
łatwo odbiorcy wierzą w to, co słyszą doskonale ilustruje sytuacja,
jaka miała miejsce 31 października 1938 roku w Stanach Zjednoczonych.
Wtedy to rozgłośnia
radiowa Mercury Theater puściła słuchowisko Wojna Światów
(„The War of the
Worlds”) wyreżyserowane przez Orsona Wellsa, na podstawie
opowiadania Herberta Georga
Wellsa. Większość audytorium nie słysząc początku audycji uwierzyła w
historię,
nie zdając sobie sprawy z jej fikcyjności. Duża część społeczeństwa
przekonana,
że naprawdę zostali zaatakowani przez Marsjan, wpadła w panikę. Była to
zwyczajna mistyfikacja (z greckiego mystikos
– ‘tajemniczy’, mystes
– ‘wtajemniczony’),
czyli tworzenie pozorów, aranżowanie fałszywych sytuacji.
Jeśli jednak tak
liczna grupa ludzi uwierzyła w tak nierealną informację, można sobie
tylko
wyobrazić jak łatwo byłoby zmanipulować społeczeństwo za pomocą
bardziej
wiarygodnych, a jednocześnie propagandowych materiałów.
layout: drota