Obserwator - Twoje oko na świat

Agnieszka Garbacik

Media jako narzędzie manipulacji

Manipulacja. Na jej temat powstają całe rozprawy naukowe i prace badawcze. Ale czym właściwie jest? Czy rzeczywiście dotyczy każdego z nas, czy to tylko nasze złudzenie, a może wymysł jakiegoś niedoszłego profesora?


Słowo „manipulacja” pochodzi od łacińskiego
manus pellere, co oznacza ‘trzymać dłoń w czyjejś dłoni, mieć kogoś w ręce’. Manipulacja to mechanizmy, które uruchamiają procesy pozwalające na kontrolowanie czyichś myśli, sterowanie emocjami czy działaniami. Manipulacja jest formą zamierzonego wywierania wpływu na drugą osobę czy grupę w taki sposób, aby podejmowała ona - nie zdając sobie z tego sprawy - działania zaspokajające potrzeby manipulatora. Manipulator posługuje się przy tym np. danymi statystycznymi, informacjami, faktami, aby ukryć przed odbiorcą rzeczywiste cele.

Manipulacja nieodzownie związana jest z procesami komunikacyjnymi. Nie można bowiem mówić o manipulacji czy wywieraniu jakiegokolwiek wpływu bez obecności schematu nadawca --> komunikat --> odbiorca.

Specyficznym przykładem medium, które może być wykorzystane do manipulacji jest telewizja. Wiąże się to z uwarunkowaniami komunikacyjnymi. Chodzi o to, że odbiornik usytuowany jest blisko odbiorcy, właściwie na wyciągnięcie ręki. Do tego nadal jest, jeśli nie jedynym, to głównym „oknem na świat”, stwarzającym pozory obiektywizmu i realności. Czyni z nas marionetki sterowane przez wszystkich ludzi robiących za pomocą telewizji interesy m.in. reklamodawców, producentów programów czy właścicieli stacji. Ofiarą takich manipulacji może stać się każdy widz nieposiadający wiedzy na temat strategii wywierania wpływu.

następna strona >>

layout: drota