Obserwator - Twoje oko na świat

Agnieszka Garbacik

Media jako narzędzie manipulacji

W mediach istnieją trzy rodzaje kłamstwa, które w gruncie rzeczy są swoistą manipulacją. Właściwie kłamstwo jest narzędziem, jakim posługują się manipulatorzy. Pierwsze z nich to kłamstwo wprost, czyli celowe podawanie informacji nieprawdziwych, kolejne to prawda selektywna, czyli przekazywanie informacji cząstkowych, a więc pomijanie niewygodnych faktów. Trzeci typ kłamstwa to przemilczenie. Przykładem tego ostatniego jest pominięcie przez polskie media sytuacji zaistniałej w ubiegłym roku podczas oficjalnej wizyty w Harkovie, prezydenta RP, Aleksandra Kwaśniewskiego. Przemilczany został fakt niechlubnego zachowania się głowy państwa po nadużyciu alkoholu.

Obecnie media posiadają na tyle dużą władzę i zaufanie społeczne, że mogą sobie pozwolić na publikowanie informacji zgodnych z interesem konkretnych grup. Tym samym wspomagają osiągnięcie określonego celu gospodarczego, politycznego czy społecznego, zgodnie z założeniami zainteresowanych osób. Próby manipulacji ujawniają się głównie w kampaniach informacyjnych i perswazyjnych, takich jak kampanie wyborcze, reklamowe, promocyjne, charytatywne czy public relations.

Niestety faktem jest, że w dużej mierze społeczeństwo nie zdaje sobie sprawy z wpływu, jaki mają, a w szczególności, jaki mogą mieć środki masowego przekazu na opinię publiczną. Wydaje się, że dzisiejsze przejawy manipulacji nie są aż tak groźne. Ale może się zdarzyć, że mass media trafią w ręce człowieka pokroju Hitlera, który skrzętnie wykorzysta ich możliwości perswazji, a niedoinformowane audytorium nie będzie zdawało sobie z tego sprawy. Dlatego też należy pójść za przykładem Stanów Zjednoczonych i zacząć edukować społeczeństwo, pokazując tym samym mechanizmy manipulacji obecne w mediach. Tak aby każdy Kowalski mógł oddzielić informacje od elementów manipulacji.
<< poprzednia strona

layout: drota