Agnieszka Garbacik
Media
jako narzędzie manipulacji
W
mediach
istnieją trzy rodzaje kłamstwa, które w gruncie rzeczy są
swoistą manipulacją.
Właściwie kłamstwo jest narzędziem, jakim posługują się manipulatorzy.
Pierwsze
z nich to kłamstwo wprost, czyli celowe podawanie informacji
nieprawdziwych, kolejne
to prawda selektywna, czyli przekazywanie informacji cząstkowych, a
więc pomijanie
niewygodnych faktów. Trzeci typ kłamstwa to przemilczenie.
Przykładem tego
ostatniego jest pominięcie przez polskie media sytuacji zaistniałej w
ubiegłym
roku podczas oficjalnej wizyty w Harkovie, prezydenta RP, Aleksandra
Kwaśniewskiego. Przemilczany został fakt niechlubnego zachowania się
głowy
państwa po nadużyciu alkoholu.
Obecnie
media
posiadają na tyle dużą władzę i zaufanie społeczne, że mogą sobie
pozwolić na
publikowanie informacji zgodnych z interesem konkretnych grup. Tym
samym
wspomagają osiągnięcie określonego celu gospodarczego, politycznego czy
społecznego, zgodnie z założeniami zainteresowanych osób.
Próby manipulacji
ujawniają się głównie w kampaniach informacyjnych i
perswazyjnych, takich jak
kampanie wyborcze, reklamowe, promocyjne, charytatywne czy public
relations.
Niestety
faktem jest, że w dużej mierze społeczeństwo nie zdaje sobie sprawy z
wpływu,
jaki mają, a w szczególności, jaki mogą mieć środki masowego
przekazu na opinię
publiczną. Wydaje się, że dzisiejsze przejawy manipulacji nie są aż tak
groźne.
Ale może się zdarzyć, że mass media trafią w ręce człowieka pokroju
Hitlera,
który skrzętnie wykorzysta ich możliwości perswazji, a
niedoinformowane
audytorium nie będzie zdawało sobie z tego sprawy. Dlatego też należy
pójść za
przykładem Stanów Zjednoczonych i zacząć edukować
społeczeństwo, pokazując tym
samym mechanizmy manipulacji obecne w mediach. Tak aby każdy Kowalski
mógł
oddzielić informacje od elementów manipulacji.
layout: drota