Obserwator - Twoje oko na świat

Michał Plichta

Czy reklama może uciec od stereotypu ?

Cóż zatem robić, aby było lepiej, bo chyba wszyscy się zgodzą, że wymieniane tu stereotypy mogą być krzywdzące. Wspomniane już feministki nawołują (niektóre wręcz żądają), by w rolach dotąd kobiecych, pojawiali się także mężczyźni. Problem polega na tym, że byłoby to nieskuteczne (bo biorąc pod uwagę polskie realia – sztuczne i nieprawdziwe), więc reklamodawców się na to nie namówi (Choć warto próbować - ostatnio polscy browarnicy, w trosce o reputację swojej branży, postanowili zrezygnować z kojarzenia w reklamach piwa z seksem), po drugie – groziłoby wpadnięciem w kolejny stereotyp, tylko z inną płcią w roli głównej.

Moim zdaniem reklama jest papierkiem lakmusowym postaw królujących w danym społeczeństwie. W końcu agencje reklamowe wydają miliony, aby te postawy poznać i na ich podstawie wykreować komunikat reklamowy. Nie leczmy zatem choroby, walcząc z objawami (tę walkę przegramy!), lecz z przyczynami – stereotypami głęboko zakorzenionymi w świadomości społeczeństwa. A jak to zrobić – to temat na osobną dyskusję.
<< poprzednia strona

layout: drota