Obserwator - Twoje oko na świat

Ewelina Zalewska

Jak reklama wpływa na rozwój człowieka

Obcowanie z takimi „fragmentami” rzeczywistości, bombardowanie młodego umysłu informacjami z np.: wieczornych wiadomości, gdzie pokazuje się małego, głodnego i wychudzonego Murzynka bez dachu nad głową, a następnie idyllicznym obrazem szczęśliwego nastolatka, który objada się batonikami i jest z tego powodu niesamowicie zadowolony, bo lubią go koledzy, bo batonik odpowiada porcji jednej szklanki mleka (a to przecież zdrowe)… wszystko to doprowadza do powstania chaosu w dziedzinie informacji, idei, wartości, zasad. Brak potrzeby zastanawiania się, roztrząsania dylematów moralnych (reklama wszystko „powie”!) powoduje rozleniwienie intelektualne i w efekcie zupełnie bierny stosunek do rzeczywistości.  Obcowanie z hasłami reklamowymi, ciągłe poddawanie się manipulacji, prowadzi do braku odporności na działanie propagandowe i rozwija, a następnie utrwala w człowieku postawę konsumpcyjną.


Hmm… a jakiś pozytywny wpływ reklamy na rozwój człowieka? Pobudza wyobraźnię, kiedy podaje cały obraz rzeczywistości na tacy? Niekoniecznie… „Zmniejsza” świat, pozwala tworzyć międzynarodowy język gestów i obrazków? Możliwe…

Co więc wyrośnie z młodego człowieka, który od pierwszych chwil swojego życia (prawie dosłownie ;-) ) atakowany jest takimi zafałszowanymi obrazkami świata? Wystarczy rozejrzeć się wokół… „Działanie reklamy opiera się na przekonaniu, że nader głośno i często powtarzane twierdzenie zostanie wreszcie uznane za prawdę” – te słowa M. Mcluhan, bardzo prawdziwe, niestety, oddają sedno problemu.


<< poprzednia strona

layout: drota