Obserwator - Twoje oko na świat

Agnieszka Garbacik

Czy media to skuteczny kreator wizerunku w polityce ?

Media - czwarta władza. Czy faktycznie media można nazwać czwartą władzą? Czy mają one wpływ na to, co dzieje się w państwie, w polityce? Siła sprawcza mediów tkwi w ich istocie.
 

Media (z łaciny medium znaczy ‘środek, pośrednik’) to instrumenty przenoszenia informacji w czasie i przestrzeni. Dzięki posługiwaniu się obrazem, dźwiękiem i zasięgiem, jakim dysponują są w stanie kreować opinię publiczną. Są narzędziem kontroli i zarządzania społecznego, narzędziem politycznym, stymulują rozwój kultury, kształtują indywidualną wyobraźnię i determinują życie człowieka.
  
Media mogą wznieść jednostkę na piedestał, a potem równie szybko ją z niego zrzucić. Znamiennym przykładem jest Lech Wałęsa. To media wykreowały postać przywódcy Solidarności. Ale też one przyczyniły się do jego upadku prezentując nieumiejętność wysławiania się i błędy popełniane przez byłego prezydenta RP. Przychylność mediów zapewnia równocześnie popularność.

Nie bez powodu wszyscy politycy podczas kampanii wyborczych zabiegają o obecność w środkach masowego przekazu. Najlepiej oczywiście w czasie największej oglądalności. Nie bez powodu na całym świecie zatrudnia się specjalistów od kreowania wizerunku, specjalistów od marketingu politycznego. Nie ma innego sposobu na dotarcie do mas. Jedyną droga wiedzie przez media.


następna strona >>

layout: drota