Agnieszka Garbacik
Czy
media to skuteczny kreator wizerunku w polityce ?
Media
- czwarta władza. Czy faktycznie media można nazwać czwartą
władzą? Czy mają one wpływ na to, co dzieje się w państwie, w polityce?
Siła
sprawcza mediów tkwi w ich istocie.
Media
(z
łaciny medium znaczy
‘środek,
pośrednik’) to instrumenty przenoszenia informacji w czasie i
przestrzeni. Dzięki
posługiwaniu się obrazem, dźwiękiem i zasięgiem, jakim dysponują są w
stanie
kreować opinię publiczną. Są narzędziem kontroli i zarządzania
społecznego,
narzędziem politycznym, stymulują rozwój kultury, kształtują
indywidualną
wyobraźnię i determinują życie człowieka.
Media
mogą wznieść jednostkę na piedestał, a potem równie szybko
ją z
niego zrzucić. Znamiennym przykładem jest Lech Wałęsa. To media
wykreowały
postać przywódcy Solidarności. Ale też one przyczyniły się
do jego upadku
prezentując nieumiejętność wysławiania się i błędy popełniane przez
byłego
prezydenta RP. Przychylność mediów zapewnia
równocześnie popularność.
Nie bez powodu wszyscy politycy podczas kampanii
wyborczych zabiegają o obecność w środkach masowego przekazu. Najlepiej
oczywiście w czasie największej oglądalności. Nie bez powodu na całym
świecie
zatrudnia się specjalistów od kreowania wizerunku,
specjalistów od marketingu
politycznego. Nie ma innego sposobu na dotarcie do mas. Jedyną droga
wiedzie
przez media.