Obserwator - Twoje oko na świat

Anita Karwowska

Media a Kościół

Kolejnym przykładem żywego zainteresowania Kościołem jest w Polsce, powracający mniejszą lub większą falą, temat lustracji wśród księży. Obecnie mamy do czynienia z potężnym uderzeniem w tę instytucję – informacja o współpracy z SB jednej z najważniejszych postaci polskiego Kościoła – ks. Czajkowskiego, stała się dla mediów tematem gorącym i znajdującym swoje miejsce na czołówkach wszystkich tytułów. Co ciekawe, sprawę zaczęto wykorzystywać do doraźnych celów walki między redakcjami (ataki “Dziennika” na “Gazetę Wyborczą”) oraz między grupami polityków. Pojawiły się pytania – jak pisać o tak drażliwej kwestii? Słychać głosy, że polskie media nie do końca potrafią poradzić sobie z tym wielkim i trudnym tematem.

Drugą stroną medalu są media katolickie. Ich misja jest jasno określona: mają szerzyć wiarę. W artykule zamieszczonym w “Zeszytach teologicznych” (3/97) czytamy słowa Jana Pawła II: “Bóg wzywa wszystkich wierzących do głoszenia Ewangelii. „Co słyszycie na ucho, rozgłaszajcie na dachach, nie bójcie się” (por. Mt 10,26-27). Chrześcijanie posiadają charyzmat głoszenia Dobrej Nowiny przy użyciu najbardziej dostępnych i najskuteczniejszych środków. Massmedia są znakiem naszych czasów. Niewątpliwie stanowią najskuteczniejsze narzędzie w szerzeniu Ewangelii. Kościół rości sobie takie prawo, aby z nich korzystać. Wszyscy chrześcijanie, zarówno duchowni jak i świeccy powinni brać aktywny udział w publicznym dialogu za pomocą środków przekazu”.

<< poprzednia strona || następna strona >>


layout: drota