Obserwator - Twoje oko na świat

Anita Karwowska

Media a Kościół

W dobie dominacji rozrywki i szybkiej informacji tematyka kościelna jest dla mediów wyzwaniem. Jak pisać, by nie spłaszczając spraw dla Kościoła najważniejszych, jednocześnie uczynić przekaz medialny możliwie atrakcyjnym? 

Na problem należy spojrzeć z dwóch punktów. Po pierwsze – jak media publiczne i komercyjne prezentują problemy Kościoła, a po drugie – co o jego nauce i wydarzeniach z Kościołem związanych mówią media katolickie. 

Wydaje się, że media niezwiązane z Kościołem, stawiają sobie przede wszystkim zadanie informowania o tym, co w Kościele się dzieje. Tylko niektóre gazety, bądź stacje zadają sobie trud podejmowania dyskusji na temat wiary. W mediach publicznych, Polskim Radiu i TVP, emitowane są specjalne audycje przygotowywane przez redakcję programów katolickich. Są to np. codzienne informacje z Watykanu w Programie Pierwszym PR, transmisja niedzielnej mszy, także w radiowej Jedynce, “Słowo na niedzielę” w TVP 2, czy magazyn katolicki “Między ziemią a niebem” w telewizyjnej Jedynce. Wszystkie te programy emitowane są ze względu na zapisaną w ustawie o KRRiTV misję mediów publicznych, w których po prostu miejsce dla treści religijnych znaleźć się musi.

W przypadku mediów komercyjnych sprawa wygląda inaczej. Tam przeważa informacja, która może okazać się atrakcyjna dla widza. Dlatego są dziennikarze (np. Katarzyna Kolenda-Zaleska w TVN), którzy specjalizują się w tej tematyce, lecz ważne są w ich przekazach fakty z funkcjonowania Kościoła, a nie stawianie jakichkolwiek pytań o charakterze filozoficznym. Podobną rolę pełni Katolicka Agencja Informacyjna, najszybciej informująca o tym, co się w Kościele dzieje.

następna strona >>

layout: drota